Friday, July 16, 2010

UNLEASHING THE TALENT WITHIN

Alhamdulillah.
It has been a while now since I'm back with my family. 
Full circle indeed. A damn big circle.
From Bukit Batok - Clementi - Jurong West - Kuala Lumpur -Bukit Panjang
And now back to dear old Bukit Batok. 
 Obviously not my old house but Bibik Idah's
Which is just 2 blocks away from the old one. 

Sesunguhnya Allah itu maha mengetahui. Segalanya telah tertulis di Lauh Mahfuz
Aku terima segalanya. 
Mungkin Allah masih menyayangi aku dan tidak mahu membuat perhitungan ketika hari perhitungan di Yaumal Maksyar kelak. Subhanallah. 

Ku bersyukur padaMu, Ya Rabbul Izzati kerana menyedarkan ku yan berada dalam kekhilafan. Sujud syukur ku hanya pada Mu, Ya Allah.

It has not been easy and I regretted not listening to those who advised me against embarking on something which I thought would change the course of my future.
Instead I sunk deeper and ended up bruised very badly. 
So bad that I swallowed my pride and pushed aside my ego 
and ended up knocking on Bibik Idah's door.
And at that moment, Arwah Nenek's words came smacking onto my head.

"Ingat eijam...busuk mana pun, keluarga jugak yang akan tolong. Kawan-kawan tak ke mana. Aku 'paseingak' kau pun bukannya kau nak dengar. Dah kena nanti 'phuru bekna tau'...."

Trueness indeed. 
In fact her words starts to ring in my head when, a day before I came knocking on Bik Idah's place, a certain SOMEONE whom I thought could be there for me and who uttered these exact words,
 
".....k, kita make a pact. Walau apa pun terjadi, jangan sampai kita putus saudara and persahabatan..." actually turned his back against me. 
"Jangan ganggu aku..." was what he said. Best part was, someone else has to say that for him. 
Double whammy!

Walau apa pun, pada aku, kau tetap kawan aku, kau tetap adik aku. Dan aku faham kenapa kau bertindak sedemikian. Whatever the future is, I hope all is well with you and whatever that I've given you, Aku Halalkan. InsyaAllah.

Within the family itself, all is well. 
Except for Baba

"Takpe eijam...kau sabar jer. Bukan senang bapak kau nak lupakan perkara tu. Kita kalau buat jahat, orang akan ingat . Bukan senang nak jadi baik. Kau sabar jer. Sholat jangan lupa doa, Allah lembutkan hati baba kau. Kau tinggal je kat sini."

Somehow or rather, Bibik Idah's words or rather the way she conveys it,
reminds me of Arwah Nenek.
Well, she's the only one that relatives said having the closest resemblance to Arwah.

Lots of damage has been done. 
Slowly but surely I will rectify them. 
InsyaAllah.

Still looking for a job. 
All the time that I've been here, I keep myself occupied by voluntarily running the household. LOL!
Bukan orang lain pun. Keluarga sendiri. Anyway, takkan lah aku nak duduk free tak buat apa-apa.
Normal household stuffs. 
Cleaning the house (2 stories mind you), doing the laundry.
And just recently, I've been entrusted to cook for the family. It started with one dish, sambal telor.
Bik Idah said that my 'air tangan' is the same as Arwah Nenek's and the fact that Cik Din, 
her hubby, does not complain, she gave the go ahead.

Dan oleh itu, berbekalkan Al Fatihah dan sholawat, dengan hati yang berdebar-debar,
I unleashed the Chef Wan in me. WooHoo!!!!!

It has been a week now since I've started cooking. 
And I am sure having fun!
Noticed that there are a lot of blogs dedicating themselves to recipes.
Me being free with nothing else to do before I got a job, decided to do the same.
But even if InsyaAllah, I do get a job, I will still be posting the recipes because
SHARING IS CARING!!!

 My recipes are not over the top lah kan. 
Family recipes jer...yang dipelajari dari Arwah Nenek.
And also those from here and there lah....
Good thing that I like to menyibuk in kitchens and watched people cook. 
Good thing also I am a foodie and always wants to know 
how certain delicious dishes are created.
PLUS!!! Watching cooking shows helps a lot too.

On the first day, after a quick survey of things in the kitchen 
and remembering what the ingredients are,
I decided to do
KENTANG GORANG & IKAN BAWAL MASAM MANIS.
Fairly simple. 

KENTANG GORENG

Bahan-bahannya:

8 biji kentang - rebus sampai empuk, sejukkan kemudian buang kulit & dipotong ikut suka hati  
6 ulas bawang kecik - potong halus    
udang kering - segenggam, direndam dalam air terlebih dahulu hingga kembang
lada putih/pepper - 2 sudu besar
2 biji telur - dipukul
minyak untuk menumis - sedang2 nak buat bawang goreng
daun sup & daun bawang untuk hiasan - tak de pun tak pe...eksyen je ni buat blog...(tapi kalau nak sedap bau, taruk lah...)














Cara-caranya:

Udang dikeluarkan dari rendaman air lalu di keringkan. Ambik kitchen tissue, bungkus dan ramas-ramas kasi kering.KENA KASI KERING Kemudian di tumbuk halus. Setelah halus, masukkan lada putih/pepper dan gaul rata. Ketepikan.















Mulakan dengan Bismillahhirohmannirahim.....
Panaskan minyak dan goreng bawang yang dah dipotong halus hingga garing. Akan-akan bawang goreng. Api jangan kuat-kuat, nanti hangus sangat, the dish jadi pahit. Agak-agak lah ye...kalau malas nak express pakai je bawang goreng dah siap, setakat panaskan kasi garing lagi sikit.

dari macam ni....














jadi macam ni....( ni ada hangus sikit. so elakkan dari hangus k....)















Kemudian masukkan kentang yang sudah dipotong tadi dan juga adunan udang kering dan lada putih/pepper. Gaul rata. Ingat! Api tak usah kuat sangat, takut nanti bawang goreng hangus benda ni jadi kelat dan pahit. Akhir sekali masukkan telur yang telah dipukul tadi. Gaul segaul-gaulnya Cik Kiah oii....






















Kalau mahu, taruk serbuk perasa sikit. Tak payah garam because udang kering dah memang masin pun. Hias dengan daun sup dan bawang lalu 

Hidangkan dengan penuh kasih sayang. Alhamdulillah.
 *boleh dimakan dengan nasi atau begitu saja. 

Alamak....panjang lah sangat post ni...I'll post the Bawal Masam Manis at the next post k.

Wassalam

No comments:

Post a Comment